Adresa
Divka Budaka 1d, Zagreb
Radno vrijeme
Pon-pet: 8:00-15:00
Vikend: zatvoreno
Kako znati da ste odradili dobar posao? Mjerite, mjerite i mjerite – tražite promjene u vrijednostima koje vas najviše zanimaju. U sklopu Erasmus+ projekta „Mentoring Programme“, s partnerima smo dogovorili da ćemo evaluirati tri polja – poduzetnički, odnosno proaktivni stav, vladanje engleskim jezikom te generalnu kvaliteti razmjena učenika. Analiza upitnika pokazala je pozitivne pomake kod učenika na navedenim područjima što je bio rezultat sudjelovanja u razmjenama koje su, same po sebi, dobile vrlo dobre povratne ocjene, i od učenika i od nastavnika.
Prilikom provođenja Erasmus+ projekata, preporučljivo je definirati mjerljive ciljeve. U našem slučaju izabrali smo mjeriti i ostvariti pozitivnu promjenu kod učenika po pitanju razvojnog mentalnog sklopa i samopouzdanja – što su čimbenici poduzetničkog stava i tendencija – nakon sudjelovanja u međunarodnim učeničkim razmjenama.
Učenicima partnerskih škola koji su sudjelovali u projektu podijeljeni su upitnici za samoprocjenu na početku projekta, na kraju prve godine te po njegovom završetku. Upitnici su bili sastavljeni od 18 izjava za koje su učenici morali procijeniti koliko učestalo opisuju njihove stavove ili ponašanja (ponuđeni odgovori su bili „uvijek“, „obično“, „povremeno“ i „nikad“). Upitnike su ispunjavali na početku projekta i na kraju prve godine učenici koji su u tom periodu sudjelovali u projektnim aktivnostima, ali i posebna grupa učenika koja je sudjelovala u posljednjoj, virtualnoj razmjeni. Ponuđene izjave prikazane su u tablici u nastavku, kao i promjena u postotku učenika koji su izjave ocijenili pozitivnim vrijednostima (odgovorima „uvijek“ ili „obično“) prije i nakon razmjene.
IZJAVE | KRAJ 1. GODINE | NAKON ONLINE RAZMJENE |
P1: Upitan o tome što me motivira na uspjeh, rekao/la bih da je to osjećaj osobnog ispunjenja, da sam dao/la najbolje od sebe. | POVEĆANO | POVEĆANO |
P2: Uživam u izazovima i upoznavanju novih ljudi. | POVEĆANO | POVEĆANO |
P3: Ugodno mi je pristupati ljudima koje sam tek upoznao/la. | POVEĆANO | POVEĆANO |
P4: Nemam problema s određivanjem vlastitih jasnih ciljeva i rasporeda/planova. | SMANJENO | POVEĆANO |
P5: Slušam i podržavam ideje drugih ljudi kada radimo na projektu. | SMANJENO | POVEĆANO |
P6: Kada vidim problem u nastajanju, radije odmah poduzmem nešto nego da čekam da se dogodi. | POVEĆANO | SMANJENO |
P7: Kad se suočim s problemom, nastojim ga riješiti. | SMANJENO | SMANJENO |
P8: Ako postoji nekoliko različitih opcija za izbor, pažljivo razmislim o svakoj prije aktivacije. | SMANJENO | POVEĆANO |
P9: Vjerujem da mogu svladati prepreke. | SMANJENO | POVEĆANO |
P10: Iako je dobar osjećaj dobiti pohvale od drugih i učiniti ih ponosnima, meni je najbitnije kako ja osjećam da sam obavio/la zadatak. | POVEĆANO | POVEĆANO |
P11: Radujem se sudjelovanju u Erasmus+ projektu, doprinošenju vlastitim idejama i davanjem najboljeg od sebe u svim situacijama. | SMANJENO | POVEĆANO |
P12: Ako se nađem u sukobu (na poslu ili u školi), vlastita stajališta o određenoj osobi ostavljam po strani kako bi uspjeli dovršiti posao. | POVEĆANO | POVEĆANO |
P13: Razmišljam logični o onome što radim i onome što trebam napraviti dok radim na nekom zadatku ili projektu. | SMANJENO | SMANJENO |
P14: Kada se netko ne slaže sa mnom, nastojim riješiti nesuglasicu radije nego se pretvarati da ne postoji. | POVEĆANO | POVEĆANO |
P15: Mogu samostalno procijeniti koje korake je potrebno poduzeti; ne ovisim o tuđim uputama prilikom rada na projektu ili zadatku. | POVEĆANO | JEDNAKO |
P16: Pri radu na zadatku ili projektu, ako jedno rješenje ne funkcionira, nastojim pronaći novo. | SMANJENO | SMANJENO |
P17: Osoba sam koja doprinosi s mnogim idejama u novim projektima. | POVEĆANO | POVEĆANO |
P18: Kada započinjem zadatak, vjerujem da sam u stanju završiti ga. | POVEĆANO | JEDNAKO |
Važno je napomenuti da razlike u navedenim vrijednostima prije i nakon sudjelovanja u razmjenama nisu nikad bile ekstremne, već su se u prosjeku kretale oko 8-10%. Kod onih izjava čiji je postotak pozitivnih ocjena bio manji nakon razmjene, pad je bio uglavnom malen, dok su povećanja u pozitivnim ocjenama uglavnom uključivala veća odstupanja.
Zaključili smo da je sudjelovanje u učeničkim razmjenama – i fizičkim i virtualnim – u određenoj (većoj ili manjoj) mjeri pozitivno utjecalo na razvojni mentalni sklop učenika i njihovo samopouzdanje.
Engleski je, očekivano, bio službeni jezik projekta – korišten je u izradi projektnih materijala, tijekom međunarodnih projektnih aktivnosti (razmjena i sastanaka), kao i za neslužbenu komunikaciju između sudionika. To je također jedini strani jezik koji je podučavan u sve četiri partnerske škole.
Stoga smo odlučili mjeriti potencijalna poboljšanja u vladanju engleskim jezikom među učenicima-sudionicima na početku projekta (kada su bili uključeni u projekte aktivnosti), po završetku prve godine i na kraju projekta. Grupe učenika koje su sudjelovale u zadnjoj, virtualnoj mobilnosti su rješavale test samo prije i poslije aktivnosti.
Ovo su rezultati:
U globalu, grafovi pokazuju pozitivan trend: rezultati testova dviju grupa učenika bili su praktički isti u oba navrata, dok su kod ostalih grupa rezultati testova ispunjenih nakon razmjena bolji u odnosu na testove riješene prije sudjelovanja u istima.
Svaka razmjena učenika bila je evaluirana od strane i učenika i nastavnika. Učenici su dobili tri seta izjava s kojima su se mogli složiti u većoj ili manjoj mjeri. Jedna sekcija je bila o radionicama, a druga o predavanjima. Izjave su se odnosile na ispunjena očekivanja, razinu pripremljenosti predavača, jasnu definiranost ciljeva, razinu složenosti i korisnost naučenih vještina. Posljednja sekcija izjava ujedno je bila najduža i bavila se metakognitivnom percepcijom poboljšanja vlastitih vještina među učenicima. Nastavnicima su podijeljeni vrlo slični upitnici koje su oni ispunjavali, naravno, sa svog, nastavničkog, stajališta. U svrhu davanja opće ocjene svakoj mobilnosti, učenici i nastavnici su koristili deskriptivnu skalu: „Odlično“, „Vrlo dobro“, „Dobro“, „Dovoljno“ i „Loše“.
Da podsjetimo, tijekom projekta održane su četiri učeničke razmjene – u Švedskoj (veljača 2019.), Italiji (ožujak 2019.), Hrvatskoj (studeni 2019.) i virtualna mobilnost umjesto one koja se trebala održati u Bugarskoj (studeni 2020.). Prva (takoreći, nulta) razmjena projekta bila je zapravo razmjena nastavnika u Švedskoj u prosincu 2018., no ona nije bila uključena u evaluacije.
Iz perspektive učenika, svaka razmjena je ostvarila sjajan rezultat. Nijedna nije dobila ispod 70% odgovora „Odlično“ i „Vrlo dobro“, dok im se prva učenička razmjena, koja se održala u Švedskoj u veljači 2019., najviše svidjela – dobila je ocjenu „Odlično“ od strane 75% učenika, a od još 15% ocjenu „Vrlo dobar“.
S druge strane, iz perspektive nastavnika, svaka razmjena je dobila barem 90% odgovora u kombinaciji „Odlično“ i „Vrlo dobro“, dok je razmjena u Italiji iz ožujka 2019. dobila najviše odgovora „Odlično“ u usporedbi s ostalim razmjenama.